Olga Tokarczuk 'Bieguni' - Cytaty

Wyjątkowa książka Olgi Tokarczuk "Bieguni" skrywa w sobie zaskakujące przemyślenia. Zapraszam do przeczytania wybranych przeze mnie cytatów z książki. 


"Chciałabym wyjść, ale nie mam dokąd. 
Tylko moja obecność nabiera wyraźnych konturów,  które drżą, falują, i to boli.W jednej chwili odkrywam prawdę : nic już się nie da zrobić - jestem."


"Kiedy wyruszam w podróż znikam z map. Nikt nie wie, gdzie jestem. W punkcie, z którego wyruszyłam czy w punkcie, do którego dążę? Czy istnieje jakieś pomiędzy
Czy obowiązuje mnie to samo prawo, z którego dumna jest fizyka kwantowa - że cząstka może istnieć jednoczenie w dwóch miejscach? Czy inne, o którym jeszcze nie wiemy i którego nie udowodniono - że można podwójnie nie istnieć w jednym i tym samym miejscu?"


"Świata jest za dużo. Należałoby go raczej zmniejszać, a nie powiększać. Należałoby go zatrzasnąć w małej puszcze i pozwolić nam tam zaglądać tylko w soboty po południu, gdy codzienne prace zostały już wykonane, gdy czysta bielizna już przygotowana, a koszule prężą się na oparciach krzeseł, gdy wyszorowano podłogi, a na parapecie studzi się drożdżowy placek z kruszonką. Zaglądać doń przez dziurkę, jak do fotoplastikonu, dziwić się każdemu jego szczegółowi. Niestety jest już chyba za późno. "


"Mieszkanie nie zrozumie, co się stało. Mieszkanie myśli, że właściciel umarł. Odkąd zatrzasnęły się drzwi i klucz zazgrzytał w zamku, wszystkie dźwięki dochodzą tu przytłumione, pozbawione cieni i krawędzi"


"Nie czytała, nie słuchała muzyki, ręce splotła na brzuchu i patrzyła ponad siebie. Spodobało mi się, że jest taka spokojna, całkowicie oddana czekaniu. (...) Żeby ją zagadnąć bąknęłam coś, że szkoda lasu na podłogę lotniska. Odpowiedziała: - Podobno przy budowie lotniska trzeba poświecić jakaś żywą istotę. Żeby nie dochodziło do katastrof."


"Prawdziwy Bóg jest zwierzęciem. Jest w zwierzętach, tak blisko, że aż go nie dostrzegamy. Codziennie się za nas poświęca, wielokrotnie umiera, karmi nas swoim ciałem, odziewa w swoją skórę, pozwala na sobie testować lekarstwa, żebyśmy mogli żyć dłużej i lepiej. Tak okazuje nam przywiązanie, obdarza nas przyjaźnią i miłością"

dodajdo.com

0 komentarze:

Copyright © 2008 - Szelest Stron - is proudly powered by Blogger
Blogger Template